R 2 L E A R N
یادگیری به سبک R2

پس از عضویت موسسه در انجمن جهانی محاسبات ذهنی ، سوالاتی که همیشه طی اتاق فکرهای تیم آموزشی R2 مطرح می‌شد این بود که

“آیا دانش آموزان به درس ریاضی علاقمند هستند؟” ، “میزان علاقمندی در آن‌ها چقدر است؟”، چه عواملی بر علاقمندی دانش آموزان به درس ریاضی تاثیر می‌گذارد؟ ، چه میزان توجه به بحث محاسبات ریاضی در این خصوص این علم لازم است؟ موضوع مهم در حوزه ریاضیات چیست؟ بطور کلی فلسفه این همه آموزش و کلاس برای هر انسانی چیست؟ از این رو تصمیم گرفتیم کتابی با نام یادگیری به سبک R2 گردآوری کنیم.

در طرح درس‌های R2، راهکارهای مناسب برای بهبود درس ریاضی را شناسایی کردیم. عوامل موثر برای تدریس بهتر چرتکه را مشخص کردیم. در دوره‌های آموزش معلمان را با روش‌های نوین تدریس ریاضی آشنا کردیم و محتوا و طرح درسهای کتاب را برمبنای مشارکت دانش آموزان قرار داریم.

علم ریاضی به عنوان علم الگوها و روابط، در بسیاری از جنبه‌ها با علوم دیگر سهیم است که شامل پیدا کردن پاسخ سوال‌ها و حل مسائل علمی است. برای رسیدن به این اهداف دانش آموزان نیاز دارند تا ریاضی را به عناون بخش از تلاش‌های علمی در نظر بگیرند. ماهیت تفکر ریاضی را درک کنند و با ایده‌ها و مهارت‌های کلیدی ریاضی آشنا شوند که در طرح درس‌های کتاب‌های R2 به آن توجه شده و به عنوان Thinking Skills آمده است.

کلاس‌های R2 در محیطی مشارکتی تعریف شده است: محیطی که در آن شاگرد یاد می‌گیرد مسائل، مشکلات و اظهارات خود را با همکلاسی‌های مورد اعتماد و اطمینان در میان بگذارد و روابط بین فردی را تقویت کند و در کنار آن همیشه بر روی توانمندی های خود تمرکز داشته باشد و درصدد بهبود کاستی های خود باشد از اینرو شعار ما ایجاد شد:  از خودت سبقت بگیر!

با مشارکت کردن دانش آموزان در کلاس به دامنه توسعه تقریبی می‌رسیم. به این معنا که هر دانش آموز ممکن است تا سطح مشخصی در یادگیری کارایی داشته باشد اما با همکاری مشارکتی با دانش آموزانی که توانایی‌های مختلف دارند موجب بالا رفتن کارکرد دانش آموز در کلاس R2 می‌شود.

به منظور افزایش کیفیت آموزش به ایجاد فرصت برای یادگیری دانش آموزان پرداختیم که موجب عمیق‌تر شدن آموزش می‌گردد. دانش آموزان R2 ضمن پویا و فعال بودن،  نقش خود را به عنوان یک شاگرد در یادگیری ایفا می‌کنند و اولین نتیجه و هدف از مشارکت دادن شاگردان کاسته شدن محوریت معلم در کلاس است.

طرح درس R2  بر فعالیت شاگرد تاکید می‌کند. به عنوان روش تدریس فعال در کلاس‌های آموزشی R2 دانش آموزان در جریان یاددهی و یادگیری نقش فعالی بر عهده دارند. در قسمت‌هایی از کتاب با عنوان مهارتهای تفکر و حل مسیله به بحث و تجربه می‌پردازند و تعامل دو طرفه میان معلم و شاگرد وجود دارد در نتیجه تدریس فعال خواهد بود و بیشتر از 60% یادگیری از طریق فعالیت‌های خود دانش آموزان و مشارکت شان در تدریس و یادگیری حاصل می‌گردد.

در فرآیند کلاس‌های یاددهی و یادگیری R2 دانش آموزان با حقایق، اصول، تعاریف، الگوها و مهارت‌های خواندن، نوشتن، حساب کردن، تفکر منطقی، تصمیم گیری، ایجاد ارتباط و… آشنا می‌شود.

ما در R2 به هیچ وجه برتری یک روش را بر روش دیگری مشخص نمی‌کنیم. هر روش اصولی، در یک موقعیت خاص ممکن است کارایی داشته باشد.

رسالت اصلی ما در R2 این است که نسلی را تربیت کنیم تا بهتر زندگی کنند، فرد بهتری برای خود و سپس جامعه باشند و مشکلات را تبدیل به مسئله کرده و به راحتی حل نمایند.

 

Related Post

“R2” عضو شتابدهنده و خانه خلاق راه ابریشم

هدف ما افزایش اعتماد به نفس در کودکان، ایجاد علاقه به ریاضیات، رشد و توسعه همه جانبه مغز، افزایش مهارت‌های شنیداری، دیداری و گفتاری است.

راه های ارتباطی

silkroadinnovators

R2Learn.ir@

r2learnstyle@gmail.com

021-26754837

09339836458

تهران، پاسداران، میدان هروی، مکران جنوبی، پلاک ۲۰.۱